smarren

Alla inlägg under april 2013

Av Maria Sanchez - 28 april 2013 07:46

- det finns dom som skulle döda för att få träna med min PT- när jag tränar med henne har jag lust att döda någon 

// Maria

 

6 dagar med det nya schemat.

Hårt strikt tungt och lite små jobbigt men ändå helt rätt.

   

Innan kändes det som om att jag stod och stampade på samma ställe, när det gällde maten och träningen. Vilket i sin tur ledde till att jag började lägga till saker i mat schemat. Jag tyckte helt enkelt att jag var värd att äta lite fritt då och då för jag märkte ändå inga resultat. Så det känns jätte skönt att ha ett strikt schema att följa igen och redan efter 6 dagar tycker jag att jag känner en skillnad i kroppen, inte synligt men träningsvärken talar sitt klara språk om att det händer något med kroppen.

Just nu är jag rätt slut både fysiskt och psykiskt. Men efter varje avklarat pass känns det så bra !!!

Nu gäller det bara att kriga ut den här stormen- så vet jag att jag kommer komma ut på andra sidan med ett grymt resultat.


Jag är så otroligt glad och tacksam att jag fick återuppta kontakten med min PT-

Känns så jävla skönt att hon har koll på mig och att hon finns.

Med hennes hjälp kan det bara bli grymma resultat.

Hon ger mig verktygen och sen är det upp till mig att använda dom rätt för att få ett resultat!!!  Så nu är det hårt och strikt arbete som väntar….



Axlarna:

I veckan var jag hos min naprapat. Vänster axel har blivit mycket bättre och höger har blivit sämre. Men jag upplever inte att höger är sämre än vänster när det var som sämst. Alltid något… Och så länge axlarna inte blir sämre än mitt sämsta läge är jag nöjd.

Roligt nog så tyckte naprapaten att jag hade fått mer muskler på ryggen är när jag var hos honom sist - det känns sa han =) Kul att höra.

Nu fortsätter jag med min rehab och fler besök hos naprapaten.


Mitt liv mitt liv mitt liv.

Saknar ibland friheten av att få vara spontan- men jag klarar inte det när det gäller min mat. Det får mig då att fundera på om jag har valt rätt? Vill jag leva så här? Vill jag äta och träna på det här sättet.

(( SVAR: JA-Även om det är tufft så älskar jag det..   ))

 

Annars hade jag aldrig haft problem med att vara spontan och annars hade jag aldrig lagt ner så mycket pengar tid svett och tårar på det här.


Om jag inte hade velat lägga ner mitt liv på det här så skulle jag nog aldrig ha problem med att äta vad jag vill när jag vill och jag skulle kunna skita i träningen totalt. Men det går INTE…


För ett tag sedan fick jag en förfrågan av min kära vän om att åka på semester till USA- det första som kom upp i mitt huvud va- men hur ska jag klara av min träning och diet i två veckor i ett annat land.. Det blir en semester men inte till USA och inte i två veckor..

SJUKT men SANT !!!

Nu fortsätter min resa- Och glöm inte man måste få ha lite små svackor men fortsätt träna och kämpa på, så kommer du komma ut på andra sidan starkare stoltare och förmodligen med ett grymt resultat.

Kan Jag Kan Du !!!


 

Ny leverans:Nya grejer


Over And Out

//

Maria



Av Maria Sanchez - 21 april 2013 23:45

  


-       definitionen av ordet träna får en helt ny innebörd när man tränar med min PT.

/ Maria

 

Det var ett bra tag sedan jag tränade och var i direkt kontakt med min PT. Men nu har hon gjort om både min diet och mitt tränings program. Som alltid när jag får en ny diet eller ett nytt träningsprogram så känns det lite vemodigt. Man känner sig både bekväm och säker med det gamla liksom. Samtidigt ser man fram emot en förändring och framför allt en utveckling med det nya som kommer.  Så under helgen har jag kört två pass med min PT, för att lära mig nya övningar och för att lära mig hur det nya programmet är upplagt.

I lördags körde vi rygg och idag var det bröst och axlar som stod på schemat.


Jag tränar rätt mycket för att vara jag- det blir ca 7-8 pass i veckan och varje pass pressar jag mig själv till det yttersta och efter framför allt ben passen går jag där ifrån illamående och ofta med huvudvärk för att jag pressar min kropp till gränsen för vad den egentligen klarar av, MEN hur jag än vrider och vänder på det där går det inte att jämföra med passen jag kör med min PT.


Som sagt jag vet hur smärta känns när det gäller träning, jag vet hur totalt slut man kan bli, när man pressar sig själv till det yttersta. När kroppen skakar av utmattning och benen inte längre orkar hålla upp dig. När det snurrar i huvudet så mycket att du måste sätta dig ner för att sedan köra ännu hårdare när huvudet har slutat snurra. Jag tror jag vet hur man krigar sig igenom ett styrkepass. Och för att inte tala om smärtan i träningsvärken man får dagarna efter.


Men att träna med min PT får mig att totalt glömma bort min vanliga smärta- hon kör totalt skiten ur mig.

 

Dagens pass-

När jag ligger på golvet och är totalt slut efter nästan en timmes träning säger min PT lugnt och snällt – gör 100 crunches efter 40 är jag död och då säger hon snällt gör 10 armhävningar, 10 gick men det var knappt, sen 20 crunches till och det går knappt. Då säger hon byt ut dom sista 20 crunches mot 10 armhävningar istället. Att bara ställa sig på tå och händerna vid den här tid punkten var i stort sett omöjligt- kroppen ville liksom vika sig på mitten hela tiden. Efter tre armhävningar ville kroppen inte längre, jag gjorde 5 tappra försök då jag bara gick ner halvvägs, men självklart räknades inte dom, Känslan när kroppen inte ALLS gör som man vill är rätt äcklig- men när Sara Bäckman står bredvid och säger 5 TILL då gör kroppen på någon konstigt sätt 5 till, det gick fan inte fort men det gick.


Men för att summera dagens pass så finns det bara ett ord LYCKA. Jag har inte tränat axlar och bröst ordentligt på säkert 10 månader pga mina skadade axlar. Idag körde jag en timme och det gjorde inte ont en enda gång. Min förhoppning är nu att jag ska få vakna i morgon utan smärta. Smärta av träningsvärk kommer jag att ha den känns redan nu- men den smärtan älskar jag !!!


    


MIN DIET

I dag käkade jag min sista måltid innan jag börjar min nya diet. Min nya diet är hårdare striktare ja rent ut av TRÅKIGARE, men jag vet att den kommer hjälpa mig att nå mina mål och då får det vara hur tråkigt som helst. Nu ser jag fram emot att köra ännu hårdare både på gymmet och när det gäller maten. För det här är något jag vill och för att nå mina mål tänker jag kriga ännu hårdare än tidigare.


En liten kort dialog mellan mig och en förståndig människa

 

Förståndig människa- trivs du med dit liv och med din träning?

Maria- jag har inget liv jag bara tränar hela tiden,

Förståndig människa-men allt de du gör är ju dit liv


Helt sant och dom orden kommer jag ta med mig på min fortsatta resa.

Man skapar helt enkelt sitt eget liv, och vem avgör vems liv som är mest betydelsefullt?  Vem har bestämt vad som är rätt och fel? Mitt liv är just nu mitt företag och min träning, där i mellan kommer självklart mina vänner och min familj in. Men jag vet att jag är svår att umgås med, Jag ställer ofta till det när det gäller så enkla saker som att tex äta ihop, jag äter inte normalt och jag äter inte vad som helst. Jag kan räkna på 1 hand hur många gånger jag har varit ute på restaurang det senaste året pga min mat. På så sätt är jag fruktansvärt tråkig i mångas ögon. Men vet du vad- det här är mitt liv och just nu är jag jävligt nöjd med det. Ta mig som jag är eller stick. Ni är några som har gjort de- men huvudsaken för mig är att alla mina riktiga och nära vänner som verkligen betyder något finns kvar.


I morgon går jag in i nästa fas när det gäller min diet- Nu kör vi.

Kan jag så kan du.


Vi ett tillfälle var vi några som satt ner och pratade om vikt, träning och mat, då säger jag att jag har alldeles för mycket fett på kroppen,


Då säger en tjej till mig

-       hur kan du säga så där du som är så liten och smal, du vet ju inte hur det är att vara som jag? Stor och överviktigt, det har jag varit i hela mitt liv.


Ibland måste man nog tänka på vad man säger, men i det här fallet blev jag irriterad. För det första har jag kämpat för att se ut som jag gör idag för det andra vet inte hon något om mitt tidigare liv. Jag har fortfarande en lång resa kvar men jag har vågat ta det första steget för att försöka ändra på något som jag inte var nöjd med. KAN JAG KAN DU !! och vet du- jag vågar faktiskt säga det för jag vet hur det är att väga över 20 kg för mycket- jag vet hur det är att växa upp som överviktigt TJOCK !!! Jag har sakta men säkert vandrat från den sidan till den jag är idag. Jag är inte i mål men jag har kommit en liten bit på vägen..

SÅ jag säger det igen KAN JAG KAN DU !!!!!!



Over And Out

// Maria Sundqvist


 

Av Maria Sanchez - 17 april 2013 07:59

 


Trodde jag skulle slippa bli mer sjuk nu eftersom det känns som att jag fick min beskärda del i vintras. Men icke. Förkylningen kryper sig sakta in. Snorig nyser och halsen svider men än så länge har jag inte ont i halsen. Min förhoppning är att det är en del av min allergi som visar sig- det återstår att se. Sjuk? Allergi?


Träningen fortgår och det går riktigt bra att träna just nu.

Från varje pass lyckas jag öka i något- även om det inte är massa kg så är det i alla fall en ökning. Och så länge det går åt rätt håll är jag nöjd.

Mitt fokus ligger väldigt mycket på teknik och att lyssna på kroppen- hellre går jag ner några kg bara tekniken sitter.  Den enda jag tävlar emot är min egen kropp. Vad orkar den? Jag har alltid tyckt att det är jobbigt ( det gör ont) att träna ben men dom senaste månaderna har jag lagt väldigt mycket  fokus på just ben. Helt enkelt välkomnat smärtan när jag tränar.


Från att ha kört 90kg i benpressen i december tills idag när vikterna ligger på 162 kg måste jag ändå säga är en utveckling som jag är nöjd med. Och nej jag maxar aldrig när jag tränar, eftersom fokus är att kunna köra mina set och dom antal receptioner som jag ska och dessutom köra rätt teknik. Så 162 kg är inget jag gör 1 gång utan sammanlagt 40 gånger delat på 5 set. Förhoppningsvis kommer jag börja köra tyngre och med färre repetitioner i sommar- och då kan jag säkert gå in och maxa för att se vad kroppen klarar.


Efter varje benpass går jag därifrån illamående och med sådan värk att det känns som att alla muskler i benen rullar ihop sig och krampar. Men som jag alltid skriver så älskar jag den smärtan. Smärtan att veta att träningen ger effekt.


Just nu känner jag att de inte finns någon ordentlig balans när det gäller min träning och min mat, men nu har jag varit i kontakt med en PT som jag hoppas kan hjälpa mig att hitta en balans som funkar. Som det är just nu är inte hållbart i längden. Att vara konstant trött seg och matt är ingen rolig känsla att gå runt med. Det tar på kroppen. Trotts denna känsla går träningen jätte bra !!!



Träningen känns bra och jag är riktigt nöjd med mig själv för att jag pressar mig själv så hårt fast jag tränar själv. Har allt för länge legat i en bekvämlighets zon, men den är över sedan december !!! Nu ska varje pass vara hårt och tungt ( med rätt teknik)

Men passen med Hanna är fortfarande riktigt roliga och givande- vi kan verkligen pressa varandra till att köra hårdare och tyngre, det blir alltid bra pass när vi kör !!! Äskar dom passen....


   

  


Nu har även fotbollen dragit igång ordentligt- en träning och en match i veckan blir det.

I söndags gjorde damlaget debut. Vi hade aldrig tränat 11 mana ihop tidigare och jag kan inte minnas när jag stod som utespelare på en fotbollsplan tror de kan ha varit för 16 årsedan. Min plats har alltid varit i målet och under mitt lags bästa tid gick det riggat bra och så här i efterhand är det svårt att förstå hur bra vi var…. Det var tider de…

   

Min debut som utespelare kändes jobbig innan då jag hatar att vara i vägen. Och eftersom jag vet att de finns så många bra tjejer i laget. Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag skulle börja på bänken eftersom tränaren vet hur det ligger till med Marias bollhantering och vanna att spela ute. Men ICkE innermittfältare blev det- tack för den ;)

Som tur var satte han mig bredvid Jossan som är så duktig och hon lovade att hjälpa mig med min placering på planen. Dom 10 första minutrarna kändes smått förvirrande, ett jäkla spring upp och ner på plan och jag vill bara tillägga att min kondition är väldigt dålig. Men sen tyckte jag att jag kom in helt ok i matchen. Men det är verkligen en helt annan grej att spela ute än att stå i mål- det är absolut inte lätt att stå i mål men det är rätt tufft att spela ut- det gäller att kunna stå emot smällar på ett helt annat sätt och inte vara rädd att gå in hårt. I mål gör du det också men inte alls lika ofta och inte lika plötsligt har du en spelare "på dig" .

Men det var riktgit kul att på chansen att spela ute och 

på något konstigt sätt lyckades jag göra mål på en hörna.  En vrist träff på Volley rakt in i det vänstra krysset.. Tack för den !!


Ikväll blir det antingen ett rahabpass+ mage+bröst eller rygg på gymmet sen ikväll blir det fotbollsträning. På fredag gör damlaget debut i serien. !! Men allt hänger på vad kroppen orkar...


// 

Over And Out 





Av Maria Sanchez - 13 april 2013 23:19

*

   


   

Ibland måste man bara få ha en liten svacka för att sedan resa sig upp och vara ännu starkare både fysiskt och psykiskt.

 

Here’s the bloody, bloody truth,

You will hurt and will you loose

 

Just idag är jag inte stark. Och tyvärr har sådana dagar alltid med mitt mat intag att göra och bristen på träning. Idag skulle jag kört två pass 1 timmes fotboll och sedan en pw till gymmet för att köra armar men jag somnade av total utmatning när jag kom hem och vaknade inte förens det var för sent att gå och träna..

Den här veckan (räknar med morgondagens träning också) har jag kört 6 tunga styrkepass tre fotbollspass 2 träningar och 1 match. 3 mils PW och massa timmars promenad med hundarna. Har kanske ätit lite dåligt i veckan, får allt för ofta i mig för lite mat vilket gör att jag lätt kompenserar med saker jag inte ska äta. Och eftersom jag tränar sååå mycket mer än vad jag äter så tycker jag för ofta den senaste tiden att de gör nog inte så mycket om jag äter de här…..



Den senaste tiden har jag även börjat tröttna på att resultaten av min hårda träning inte alls syns. Känns som allt bara har stannat till och de händer liksom INGENTING… Men å andra sidan så tog de ju över 20 år att bygga upp allt fett på min kropp så de är väl klart de kommer ta tid att träna bort de.


Under min viktresa har jag ofta hamnat i diskussioner ang operation eller inte. Och fått frågan hade du velat göra en operation?


Jag ska vara ärlig… jag tycker inte om att diskutera denna fråga då jag har en väldigt stark åsikt om detta och även anser att det är upp till vara och en vad man väljer att göra. Det finns inga rätt och det finns inga fel. Men jag har en åsikt.


Om jag hade varit rik hade jag gått och opererat bort allt det sista fettet och all överbliven hud. Jag är egentligen emot operationer av sådana slag för jag tycker att om man försatt sig i en situation som jag har gjort så är det också jag som ska jobba bort det. En operation är ingen lösning på det egentliga problemet- som handlar om att man faktisk måste börja älska sig själv och vara nöjd med den man är. En operation löser inte det problemet även om magen blir platt.

Jag är stolt för att jag på egen hand har lyckats gå ner 20 kg utan operation jag har lagt tid svett och tårar på det jobbet och så här 20 kg lättare kan jag i alla fall vara stolt över att jag har gjort jobbet själv.



Även om jag ska erkänna att i dags lägget skulle jag inte säga nej till en operation om dom pengarna fanns. Nu finns inte dom pengarna så en operation är absolut inget alternativ.


Jag anser att man någonstans måste förtjäna sin kropp- en operation hade inte fått mig att känna mig stolt. Inte fått mig att älska mig själv eller vara nöjd med min kropp. En operation är ett fusk och en genväg. Det fusket är säker bra för många men den skulle aldrig funka för mig.


Om man vill kan man gå ner i vikt själv om man vill kan man ändra på sitt liv. NEJ det är inte lätt men om man är redo att lägga sig under kniven är man också redo för den smärtan som du får av hård träning.


Tycker inte en läkare ska ordinera en operation som en lösning på övervikt- varför inte lika gärna ordinera en PT och en dietist.


Även om jag i dag mer än gärna skulle vilja att någon annan gjorde jobbet åt mig. Tog bort mina magar allt mitt fett och all hud.


Men jag är bara svag dag. I morgon är det nya tag bättre tag och hårdare tag som gäller.


I hope you'll have the sense to know

That sadness comes and sadness goes


Äta mer och bättre och rätt står som nr 1 på schemat.

I morgon Börjar jag med en skogstur 1-2 timmar med hundarna sedan en pw till gymmet för att köra armar för att sedan gå hem och för att sedan på kvällen spela 90 minuters match. Aaaaaa!!!!!!


I morgon är jag stark igen..

Dagar som denna är jag så glad att jag har ”mina” fina tränings vänner omkring mig som förstår min känsla. Tack för alla fina ord som får mig att fortsätta kämpa och kriga. Tack Hanna som alltid vet vad du ska säga och som förresten alltid brukar ha rätt. Och tack till Dimitra som ger mig så mycket energi och motivation med sina fina uppmuntrande ord.

Nu kör vi !!!!

 

I’ve got scars you won’t believe

Wear them proudly on my sleeve

      



   

  

Ovido - Quiz & Flashcards