smarren

Alla inlägg under februari 2013

Av Maria Sanchez - 23 februari 2013 12:47

Om du inte gillar gnäll och klagomål sluta läs nu !!!!  





Snacka om svacka på ojämn nivå.

Sista tiden har det kommit många funderingar kring träningen och runt maten.

Varför gör jag det här och är det värt allt?


Jag är precis som alla människor, det går upp och det går ner.

Maten har funkat jätte bra sedan i somras och jag har varit otroligt stolt över mig själv att jag lyckats så bra.

Men liksom som med allt i alla fall i mitt liv så går även det upp och ner. Ibland tillåter jag mig själv att faktiskt äta något utan för dieten.


Sedan jag var sjuk har prio 1 varit att komma tillbaka till träningen och min form som jag hade innan jag blev sjuk.  Dom första passen var jätte jobbiga mentalt då jag var tvungen att gå ner så mycket i vikter. I benpressen var helt plötsligt 107 kg jätte tungt.  Första veckan gick jag omkring med en massiv träningsvärk. Vid minsta rörelse värkte kroppen. Med den härliga värken stod ett härligt benpass på schemat med Hanna, jag led mig igenom varenda rörelse men det gick. Ibland gäller det att bara bestämma sig och att vara jäkligt envis. Med det kommer man långt.


Maten har funkat rätr dåligt den senaste tiden och det känns tungt, det som fungerade så jäkla bra innan.

Jag får jätte konstiga sug på fett ibland.  Idag har jag till och med ätit frukost massa smörgåsar blev det idag. Så idag måste jag lyckas göra av med 2000 kalorier för att jag ska ligga på – igen. Med marginal för jag åt inte 2000 kalorier smörgåsar.


Det stör mig så jävla mycket att jag inte klarar av att hålla mig till min diet. Jag blir så arg och besviken på mig själv. Man ska inte se det positiv någonstans att jag kliver utanför men för att jag inte ska må lika dåligt över det kan man ju faktiskt lika gärna titta tillbaka på veckan så här.



söndag- Hundpromenad. 8 km PW till och från gymmet. Ett tungt rygg pass med Hanna

måndag- Hundpromenad 8 km PW till och från gymmet- Ett tungt armpass 

tisdag- vilodag. 1 timmes skogstur med hundarna sen 1 ½ timmes fotbollsträning

onsdag 8 km PW till och från gymmet sen det tybgsta benpasset sen jag blev frisk med Hanna.

torsdag. 1 timme i skogen med hundarna- 8 km pw till och från gymmet. Ett skit bra rygg pass. På kvällen 1 timmes träning axlar/rygg på gymmet.

Fredag- 8 km PW till och från gymmet och lite över 1 timmes tungt armpass.

Idag lördag är kravet att göra av med 2000 kalorier

söndag- Kommer det att bli 1-2 timmars skogstur med hundarna sen tänkte jag gå till gymmet 8 km sammanlagt- köra ben sen är planen att träffa en kompis och ta en promenad med hundarna. På kvällen ska jag hem till Pernilla och då lär det blir en promenad till med hundarna.




   

Kl ringde 03:15⭐var i skogen i 1 timme med tre lyckliga hundar mellan 4-5.. Lämnade hundarna hos mina föräldrar,åkte sen hem och parkerade bilen och tog en PW till gymmet kl 06. Körde ett tungt ryggpass som gick skit bra mellan 06:30-07:45.. Duscha fixa till mig för att kl 08:10 ta en PW hem.. Var hemma kl 08:40. Hopp in i bilen för att bege sig till jobbet härlig start på dagen ❤

 

Dagen fortsatte 9-16 jobb med besök på museum med alla barn o bästa kollegan. Sen var det Möte på jobbet från 16:30-19:30..där jag vaknade till med en celsius. Sen blev det gymmet igen - axlar och de sista på ryggen.. Kl 22 äntligen mat !!!


Men när jag ser tillbaka på min vecka så ser jag ändå nästan bara det här  

 

MAT

måndag- enligt min diet+ torkad frukt

tisdag- enligt dieten

onsdag enligt dieten+några smörgåsar

torsdag enligt diet

fredag enligt dieten+ ½ knäckebröd

lördag massa smörgåsar

söndag och fram till den 18/3 bara enligt min diet (undantag nu på lördag annars finns det inga giltiga undantag överhuvudtaget)


Det jag dock har lyckats med under hela veckan är att inte äta några kolhydrater alls. Inge ris eller potatis. =)


Nu fortsätter kampen. Och dagens mål att förbränna 2000 kalorier för att äns vara värd att äta något mer idag,


Så nu har jag klagat färdigt ryck upp dig för fan Maria för hur svårt ska det egentligen vara.


 

Efter armpasset i måndags



Over And Out

//Maria




Av Maria Sanchez - 16 februari 2013 00:18



Är du frisk? Hur mår du ? Är frågor jag får rätt ofta =)


Med tanke på hur jag mådde för 1-2 veckor sedan så är jag jätte frisk och mår jätte bra. Men som min läkare har sagt till mig så kan det dröja upp till 1månad innan mina lungor är helt återställda. Jag tar just nu en väldigt hög dos kortison, många läkare under alla mina sjukhusbesök den senaste tiden har reagerat på mängden kortison jag får i mig varje dag. Men just nu behöver mina lungor det, även om jag sakta men säkert har börjat trappa ner.

Kortisonet påverkar tyvärr min kropp negativt i väldigt mycket men å andra sidan väger det upp det faktum att mina lungor mår så mycket bättre än på ca 6 månader.


Eftersom jag under dom senaste 6 månaderna har blivit mycket sämre i mina lungor och då framför allt dom senaste 3 månader så känns det äntligen som om allt har börjat vända. Äntligen bröt det ut ordentligt och nu kan det bara vända och bli bättre..

Den här veckan har jag börjat träna igen och sedan en vecka tillbaka äter jag efter min diet.


Träningen har gått bra även om jag för tillfälligt känner mig slapp i kroppen liksom fluffig och svag så har jag ändå inte gått ner så jätte mycket i vikter.

När jag körde rygg la jag till och med på vikter. Armpasset gick över förväntan även om jag fick gå ner i vikt i en övning så la jag på lite på en annan =)

 

Fluffig och inte i form.... men snart så... 


Men idag fick jag verkligen känna av att jag varit sjuk, jag går ju även till och från gymmet ca 8 km bli det sammanlagt.  Benen har varit rätt trötta och ömma hela veckan och framför allt efter mitt markpass här om dagen. Och idag var det dags att köra ben, tjena tjena –

5 olika övningar ben blev det och i två fick jag gå ner i vikt och i benpressen fick jag för fan gå ner hela 20 kg. Som tur är så tränar jag tillsammans med min kära vän Hanna som påminner mig om att jag faktiskt har varit sjuk och varit borta från träningen några veckor. Och jag MÅSTE verkligen inse de och ge mig i alla fall två tre veckor att komma tillbaka. Samt att jag faktiskt måste ta det lugnt och tänka på kroppen.


Jag är så otroligt glad och tacksam för att jag och Hanna delar det här intresset. Hanna är en nära vän sen många år tillbaka men vi har aldrig tidigare tränat ihop förutom fotboll då… Det är så otroligt skönt att träna ihop med någon som är på samma nivå som än själv och framför allt någon som tänker likadant runt träningen. Tror vi hjälper varandra rätt bra. Även om Hanna är så mycket starkare än mig så kompletterar vi nog varandra rätt bra. Vi pressar varandra till att lyfta tyngre och att ta i mer. Samtidigt som vi pressar varandra till det yttersta så är det aldrig någon tävling utan en otroligt skön stämning och vi går alltid ifrån gymmet men en känsla att vi har lyft tung och tagit i. Att ha någon vid sidan om när man tränar som pressar än att ta i mer och lyft en gång till ger så otroligt mycket.


 

Ja och Hanna för några år sedan.


Som sagt nu är jag på banan igen och sakta men säkert är jag på väg tillbaka. Innan jag blev sjuk var jag i min bästa form någonsin och la på vikter varje vecka. Så jag måste nog stanna upp och inse att jag inte är där nu utan ta det för vad det är. Inse faktum att jag varit rätt dålig och det kunder gått värre. Jag måste helt enkelt njuta av nuet och sträva framåt.

Jag och Hanna delar ju ett mål nu och det är att vara riktigt ”snygga” och i bra form till ett visst datum =)


Nu är jag... 

Nöjd&Lycklig för att jag får träna

Nöjd&Lycklig för att jag nästan är frisk

Nöjd&Lycklig för alla fina människor jag har i mitt liv.


Är du nöjd?  Glöm inte att stanna upp och se tillbaka på din resa, jag gör det allt för sällan och när jag väl ser tillbaka så ser jag ofta alla mina misslyckanden istället för att se att jag faktiskt har ändrat rätt SÅ MYCKET i liv under det senaste året.


*Jag har slutat äta godis kakor chips ostbågar och liknande. ( innan åt jag sånt nästan dagligen) Nu har jag snart varit utan 1 helt år.

*Jag äter inte ens frukt längre.

*Jag äter bara kolhydrater 1 gång i veckan (jag som levde på ris och pasta innan)

*Jag har helt slutat snusa, det är STORT för mig. Har inte snusat på 9 månader. Innan hade jag snusat till och från i 11 år =/.

* 2003 la jag mina fotbollsskor på hyllan, från att ha spelat fotboll ca 4-5 gånger i veckan till att inte träna alls, 2003-2012 tränade jag knappt förutom alla timmar i skog och mark med hundarna, Idag tränar jag 6-7 dagar i veckan både cardio och styrketräning)

* Innan tog jag nästan aldrig i en grönsak frivilligt, Idag äter jag ca 1 kg grönsaker varje dag.


     

Jag HATADE Broccoli för några månader sedan..  


Det är rätt stora föndringar.

Så när jag sitter här och känner mig rätt fluffig så ser jag ändå rätt tydligt att jag gjort stora framsteg och många förändringar i mitt liv. Det tänker ja njuta av just nu, för min form i dagsläget är inget jag njuter av.


Alla steg och förändringar i rätt riktning är bra steg och bra förändringar glöm aldrig det. Allt behöver inte alltid vara så stort. Så glöm aldrig att se allt du gör och gör det till en helhet =)

Lycka till med dina mål.

Over And Out

// Maria 

Av Maria Sanchez - 10 februari 2013 20:34

Dag 1

Idag har jag varit ute och promenerat i tre timmar. Förta 1 ½ timme i Tullinge längs sjön tillsammans med alla hundar och mina kära föräldrar, när vi kom hem kom Åsa och hämtade oss direkt och det blev 1 ½ timmes tur i skog och mark. Nu är jag och hundarna helt slut. Det är jobbigare att röra på sig och det går absolut inte fort men det går och det är jag riktigt glad över. Backen upp från sjön var dock en mördarbacke och lungorna ville komma upp flera gånger men på det stora hela gick det riktigt bra.

Och idag har jag bara ätit enligt min diet =)

 

     

 

Marklyft/ deadlift


Har funderat en hel del på det här med marklyft. Hur man jämför sig med andra och hur jag hela tiden strävar efter att lyfta tyngre och tyngre.


Jag fick total backa när det gäller mina marklyft. Gör om gör rätt helt enkelt. Under flera pass tillsammans med min PT tränade jag bara teknik på låga vikter. Teknik teknik och teknik-

det var riktigt frustrerande när det inte alls funkade, jag vet precis vad det är jag ska göra men kroppen gjorde hela tiden helt fel   men efter mycket träning började alla bitar äntligen falla på plats. Det är tur att man har en PT som har tålamod, för under flera pass hade jag knappt något tålamod med mig själv.  


Jag har också fått uppleva vad stretching gör för mina lyft- STOR SKILLNAD säger jag bara…   


Visst mitt PB är 105,5 kg men som min PT sa så var det nog ett fult lyft. Nu ligger allt fokus på tekniken. Innan jag blev sjuk lyckades jag lyfta 70 kg x 50 – självklart i flera set.


Det är intressant att se hur andra lyfter, se vilken teknik dom använder.

 Jag har totalt slutat att jämföra mig med andra då det inte är många i min omgivning som för det första kör marklyft och för det andra kör dom en helt annan teknik än vad jag har lärt mig.


 

1 lyfter du med eller utan skor?

2 Hur nära stången står du?

3 hur brett håller du?

4 Hur mycket av lyftet utför du med ryggen?


Jag fokuserar fortfarande jätte mycket på min teknik och tekniken ska alltid vara 100, om inte tekniken sitter går jag ner i vikter.


Det sista passet jag körde tillsammans med min PT innan hon åkte fick jag lära mig sumolyft – där satt tekniken nästan direkt. När jag tränar rygg kör jag alltid först mark x50 sen sumo x25 lyft skit jobbigt men så kul och fram tills nu känner jag från gång till gång att jag faktiskt blir starkare.

Jag längtar tills jag får träna rygg nästa gång..


Det va bara lite små funderingar kring deadlift.

//

Over And Out 

Av Maria Sanchez - 9 februari 2013 22:40





Nu har jag varit sjuk i lite mer än 3 månader (i olika lunggrejer), men det är dom två senaste veckorna som har varit jätte tuffa. Det började med att jag åkte på en lunginflammation som gjorde att jag däckade totalt. Jag fick feber och jätte jobbig hosta. Vaknade på torsdagen med 38 graders feber, inte alls högt men tillräckligt för att få mig att ligga i sängen hela dagen. Jag är väldigt känslig mot feber ska jag tilläga.


Under torsdagen blev hostan jobbigare och jobbigare och tempen låg runt 39 grader resten av dagen. På fredagen vaknade jag och mådde inte alls bra. Jag lyckades ta mig till Dr där dom konstaterade att jag hade dämpningar på lungorna och hög andningsfrekvens och låg lite lågt i SpO%. Jag fick ta ett blodprov och det visade att jag hade lunginflammation.

På något sätt tyckte jag ändå att det var skönt att äntligen få en diagnos på mina problem. Äntligen medicin och äntligen skulle skiten vända.


På lördagen mådde jag helt ok- visst det var jätte jobbigt att röra på sig för mycket men det tillhör ju liksom när man har lunginflammation. Jag lyckades ta hand om två ungar och några hundar och kände mig helt ok =)

Jag såg liksom slutet på den här långa sjukdomstiden, med slem hosta värk och feber.


På söndagen vaknade jag helt igen kletad, ögonen var helt igen klistrade av ögoninflammation näsan totalt igen täppt och det var svårt att andas. Och varje gång jag hostade kom det upp fina gula gröna bruna slem bollar. Men som sagt det tillhör ju sjukdomen.  Under förmiddagen började jag känna mig trött och allmänt dålig.

Jag valde då att åka hem till mina föräldrar. Det blev soffan direkt och nu började värken komma, fruktansvärd huvudvärk och jag frös så hela jag låg och hoppade för att hålla värmen. Jag klarade att ligga och hoppa omkring i 20-30 min sen ställde jag mig duschen på högsta temperatur. Det hjälpte en kort stund, sen blev det underställ och fliskläder på och ner i soffan under två tjocka täcken, det blev dock inte bättre av det fy fan vad jag frös och hade ont. Under 6 timmar lyckades jag under få korta stunder slappna av men antingen tog värken över eller hostan. Nu var det kanske dags att ta tempen? Tempen visade på 40,5 grader. Min snälla mamma ringde till akuten och fick en tid på kvällen.


På akuten i Huddinge fick jag ta ett prov som tyvärr visade dåliga resultat. CrP:t som borde vara lägre eftersom jag åt penicillin var högre än i fredags och jag blev skickad till akuten på Huddinge sjukhus för att röntga lungorna. Det blev ett gäng timmar på akuten, dom kom fram till att jag förutom min lunginflammation även åkt på influensan. Läkaren var helt underbar, men hon gillade dock inte dom konstiga ljuden hon hörde på mina lungor. På röntgen kunde dom se förändringar på mina lungor (ärrbildningar) samt svullnader. Inte konstigt att det var svårt att andas och att jag mådde som jag mådde.

Alla som känner mig vet att jag i stort sett aldrig klagar när jag är sjuk- jag jobbar på och dras med mina infektioner. Men den här gången fick jag verkligen erkänna att min kropp vann för fy fan vad dåligt jag mådde. Under flera dagar var febern hög och lungorna på väg upp. Under flera dagar låg jag bara i sängen och mat fick jag knappt i mig,


( nu har jag dock ätit upp mig och har en hel del att träna bort sen)


Ingen ork lust eller kraft att göra någonting, det tog hårt på mig, från att träna 6 dagar i veckan till att inte träna på 3 veckor och då dessutom vara sängliggande har gjort att jag förlorat en hel del muskler samt lagt på mig en del fett. Men den här gången var jag tvungen att helt släppa allt vad träning och diet heter. Fanns liksom inget annat att göra hur mycket jag än ville.


Dr har sagt till mig att det kan ta upp till 1 månad innan mina lungor är helt ok efter alla infektioner. Jag kommer vara trött och orkeslös en tid framöver.

Men eftersom jag idag är så pass stark kommer jag börja med min diet redan i morgon för nu måste det bli skärpning och nu känner jag att min kropp klarar av att gå på diet igen. Träningen kommer också komma så småningom.


Sakta men säkert måste jag ta det. Jag har också fått strikta råd om hur jag ska leva fram över när det gäller mina lungor eftersom dom har bråkat med mig länge nu. Hur jag ska göra när jag åker på nästa infektion. Mina lungor kommer återhämta sig men de kommer att ta tid. När jag sitter ner här och skriver känner jag mig riktigt frisk, snorar gör jag och trött och seg är jag men annars helt ok. Men så fort jag rör på mig för mycket kommer den där jobbiga hostan då lungorna är på vägg upp.

Men nu är det dags att börja röra på sig så det kommer bli minst 1 timmes promenad per dag. Jag började gå i går och det är som sagt jobbigt men det går lättare och lättare.


Nu finns det bara en väg och den ska ta mig tillbaka dit jag var innan jag blev sjuk- jag har aldrig varit i bättre form än då, Nu känner jag mig bara fluffig och stor och fett. Den känslan ska bort.  I sommar har jag bokat en grej som sätter press på mig själv att vara i den bästa formen ever till ett speciellt datum. Jag vet vad som krävs och jag vet att jag kommer att klara av det. Men först måste kroppen få läka och bli frisk. !!!



I morgon börjar dieten igen. Sen kommer träningen sakta men säkert komma tillbaka.


Mot nya mål, nu gäller det att orka ta sig tillbaka och satsa 100% för jag har 7-8% fett som ska bort på den här kroppen.


Jag har aldrig varit så här sjuk någonsin och vägrar att bli det igen !!


 


Nu ett stort tack till Åsa Hemberg för att du hjälpte mig med Xena och Gurkan. Du tog med dom ut så att dom fick springa i skogen och ha det bra. Din hjälp värmer otroligt mycket.


Stort Tack Mamma och Pappa som hjälpt mig med Xena och Gurkan utan er skulle jag aldrig klara mig.


Stort Tack min fina vän Linda med familj som tog hand om Goliath i en hel vecka. Vet inte hur jag ska kunna tacka er. Han fått underbara bilder som visar en lycklig och nöjd tax.


Tack min goa Kollega Pernilla för att jag har fått vara hemma i lugn och ro och aldrig behövt oroa mig för jobbet.  Tack.


Tack för alla hälsningar alla omtanke och till alla er som erbjudit er att hjälpa till med hundarna. Från botten av mitt hjärta TACK !!!!!

En liten extra hälsning till min Kusin som är Dr tack för svar på mina frågor och för att du finns. Tack Emma J för alltid lika kloka råd och fina hälsningar. Tack Angela för att du stöttar och förstår mig  på ett sätt som andra nog har svårt att förstå.

Det är svårt att förstå människor som tränar som en idiot som jag. Så tack.


Tack för all omtanke blir alldeles rörd.


 


//

Over And Out















Ovido - Quiz & Flashcards