smarren

Alla inlägg under oktober 2012

Av Maria Sanchez - 25 oktober 2012 12:24

Titta jag kan   inte många men allt har en början


Nu har jag börjat med mitt ”nya” schema som jag fått av min PT Sarah. Ett program som med tiden kommer ge mig lite mer muskler och hjälpa till att forma kroppen ännu mera och få bort allt fett på kroppen. Upplägget är riktigt kul och efter första passet var jag helt lyrisk.


Den här veckan har jag haft en ”göra lite vad jag vill vecka” Jag har ätit lite mer som jag velat, allt pga. att i morgon ska jag dricka och äta lite gott med mina fina vänner, och jag vill inte chocka kroppen genom att bara göra det i morgon.


Jag har tillsammans med en vän gjort en deal att fota mig själv nu och sedan köra en riktig hårdsatsning fram till den 23 december. Och se vilka resultat vi kan uppnå på 2 månader. Jag gillar utmaningar och behöver det lite titt som tätt i min kamp för att motivera mig själv att fortsätta.

För jag ser ju själv att jag nu allt för ofta släpper på min diet och gör lite mer som jag vill. Men från med söndag är det verkligen en hårdsatsning för jag måste ju slå min vän haha. Ne då jag är grymt imponerad över hennes resa som hon gör med kost och träning men vi är nog lika envisa båda två och vi kommer köra hårt =)

Så på söndag då börjar kampen.


Så vad gör jag nu när jag äter lite mer som jag vill?

Hm vad har jag lyckas äta den här veckan som inte är bra.

I söndags åt jag för första gången på 8 månader en liten bit kladdkaka en muffins och en bit tårta. Sen en dag åt jag två skivor blodpudding, en annan dag mjölk och müsli och 3 hemma bakade smörgåsar.

En dag fick jag i mig spagetti.

Som ni ser själva är ju inte det här bra, Men till mitt försvar så rör jag mer på mig dom här dagarna och det är absolut inga stora mängder jag äter av det ”dåliga”, och jag äter inte enligt mitt schema dom här dagarna så det här är ju inte utöver min mat på schemat utan istället för.


Eftersom jag har lyckas få magkatarr så mår min mage oftast inte bra av den här sortens ätande så jag blir till 99% väldigt dålig efter intag av den här maten så tro mig jag blir straffad.

För min egen skull tror jag ändå att de här har varit bra för mig då jag tidigare mått väldigt dåligt så fort jag äter något jag inte ”får”.

Varje gång jag stoppar i mig något så vet jag oftast hur många kalorier jag får i mig på ett ungefär så att jag vet om jag måste röra mer på mig. Sjukt ? aa kanske men jag mår inte lika dåligt över maten idag, även om jag många gånger fortfarande gör de.

   

Hela den här resan som jag gör är en process jag vet och det måste få ta tid med både träning och mat och jag tror att jag börjar förstår det mer och mer.


Jag fortsätter min kamp och det hoppas jag att även du gör.

Jag vet hur läskigt det kan vara att ta första steget mot en förändring men bara man vågar ge sig ut i det okända så hittar man oftast nya vägar att ta sig fram på.

Tro på dig själv va stolt över alla små små steg du tar i rätt riktning mot dina mål,

Det kommer dagar som både är tunga och jobbiga dagar man helt enkelt bara vill ge upp.

Men glöm då inte bort alla bra dagar och allt du gjort för att förändra dit liv.

För tro mig när du ser och känner ett resultat kommer du vara sjukt stolt och få en sådan kick att du aldrig kommer vilja sluta.


Så kämpa slit gråt och svär men tro mig allt är värt de och dom bra dagarna är SÅ MÅNGA fler än dom jobbiga. Så njut av din resa sträck på dig och var stolt för att du är du och för allt du lyckats med än så länge.


Jag har sjukt långt kvar på min resa men det här är min början.

  

Vart börjar din resa?

Vad har du för mål?

Vad vill du uppnå?


Det behöver inte alls vara så kompilerat, bestäm dig bara för vart du vill att din resa ska ta dig och våga ta steget ut i det okända och ut i det nya.

 

Lycka till

Over And out





Av Maria Sanchez - 12 oktober 2012 17:23


 

Den senaste bilden 

bild 1 är tagen när jag redan lyckas gå ner 7 kg alltså 3 månader in på min första diet och tränings period.

och bild 2 är tagen för 1 vecka sedan.

  

Var hos läkaren igår då jag inte mått någo vidare den senaste månaden. Magen har krånglat till och från och den senaste tiden har den varit hemsk. Klarar inte av att äta utan att få svåra och jobbiga smärtor samt att allt bara rinner igenom..

Börjar bli trött på att det alltid ska vara något med min mage =/ I många år gick jag med svåra smärtor till och från så svåra ibland att tabletter och sömn var det enda som fungerade. Det här var en riktigt jobbig period för mig som ofta lede till att jag avstod från att göra massa saker för jag visste aldrig hur ont jag skulle ha.

När jag väl gjorde saker undvek jag ofta att äta då mina symptom alltid uppstod i samband med mat.

Jag har sedan barnsben problem med magen och har varit hos dr många gånger och varit på många många undersökningar.

Vet inte hur många gånger jag har varit på gastroskopi. 5-6-7 gånger kanske. =/

Dom senaste gångerna har dom inte hittat någon orsak till mina problem.


Nu till det riktig dumma- eftersom jag under alla år tagit massvis med prover gjort massa undersökningar har ju ja i mitt stilla sinne trott att dom tagit reda på om jag är allergisk mot något (förutom alla mina andra 100 allergier) Men icke !!! inte förens för ca 1 år sedan fick jag ÄNTLIGEN veta att jag är typ jätte laktosintolerant. Tack för den.


Sedan den dagen har jag i stort sett tagit bort allt med laktos i och så fort jag får i mig laktos blir jag riktigt dålig =( klarar de dock i små mängder men det beror på mitt allmäntillstånd.

Så nu när magen börja krångla så här igen antog jag att det måste vara någon reaktion på något jag inte tål. Men denna gång var det magkatarr,, vad näst?


Det är inget som är farligt så jag är tacksam över det samtidigt som jag blir lite rädd. När man har magkatarr ska man gärna äta lite men ofta, det var precis så min övervikt börja. Jag hade ju Helicobacter pylori som barn, jag fick det när jag var ca 5 år och blev frisk som 12-13 åring. Helicobakter påminner en hel del om magkatarr. När jag hade den bakterien i magen kunde jag inte äta normalt, för att få mig något överhuvudtaget så åt jag väldigt lite men väldigt ofta, det här blev ju självklart ett problem när jag blev frisk för då blev portionerna större men jag åt fortfarande ofta, det va så inpräntat i mitt huvud att man åt ofta så det följde med många år. Att jag blev överviktigt berodde aldrig på att jag satt still och bara käkade godis och skit och drack läsk utan när jag åt mat så blev det ofta och mycket.


Så jag fortsätter min diet och hoppas att min mage klarar av det eftersom jag går på medicine nu. För bara tanken av att äta ofta och lite gör mig mörkrädd.

Mat och stress är annars dom sakerna jag måste ta tag i för att underlätta för mig själv.

Ne nu ska jag ta helg.

Och självklart är hela helgen redan in bokad….

Trevlig Helg

Over And Out

Av Maria Sanchez - 11 oktober 2012 12:36

  Bild 1 till bild 2 ca 3 månader


Vilken seg vecka det har varit. Kroppen är inte riktigt i fas med mig. Min mage har börjat krångla igen, axeln värker mer än vanligt och jag tror jag lyckad få migrän för första gången i mitt liv. Är inne på min andra dag med sprängande huvudvärk, varken tabletter eller sömn hjälper. Bara man tittar lite för fort åt ena håller känns det som om huvudet ska trilla av.

Men skam den som ger sig och lite huvudvärk ska inte hindra mig från fotbollsträningen som var igår kväll. Till en början kändes det rätt tungt men efter bara 10 min började värken avta och jag spelade utan problem med undvek att nicka. Det var en riktigt bra träning och spelet var riktigt bra. Jag blir så lycklig av att få spela fotboll.

När jag kom hem började huvudet kännas igen. Så i med mer tabletter för att kunna sova.


Så nu sitter jag här idag ännu en dag i huvudvärkens och magens tecken.


Maten har fungerat sådär dom senaste dagarna, eftersom min mage har krånglat har jag ätit müsli och mjölk till middag två dagar för allt annat har jag mått dåligt av :/

Så jag har helt enkelt ätit för lite och helt fel men det känns som att det är bättre att jag får i mig något än inget alls.  Idag blev det ris och kött till lunch men de funka inte alls =( ondare och sämre än innan.

 

Nog har det hänt lite

 

Träning:

I går kväll var det som sagt fotbollsträning, viken lycka. Jag blir verkligen glad att få lira boll igen. Igår fick vi till ett riktigt bra spel så det va riktigt kul att se =)

Nu är jag inne på sista veckan av tre som jag kört så tungt som möjligt men med få receptioner. Dom här veckorna har verkligen varit roliga och jag känner mig starkare och jag ser ett resultat- grymt.

Nästa vecka återgår jag till mitt vanliga schema.

Idag ska jag till Dr men efter de så blir det ett tungt ryggpass J

 

Ödmjukhet och träning.

Jag hoppas att jag är ödmjuk trevlig och snäll mot andra Jag vet att jag har kommit längre än många andra i min viktnedgång. Men jag vet också att jag har år kvar av träna för att bli av med allt fett som jag byggt upp under en lång tid på min kropp.

Jag hjälper som sagt gärna andra som vill ha min hjälp.

Jag vet hur det är att vara överviktigt jag vet känslan att vilja vara smal känns. Även om jag aldrig riktigt led av att vara stor när jag väl var det, för det gör nog ondare idag.

När jag tittar på bilder från förr känner jag inte bara en skam över det jag ser utan mer en stolthet att jag Maria har klarat att gå ner i vikt själv. Jag har kämpat tränat och lagt om hela mitt liv för att försöka nå mitt mål. Det är inte lätt och jag kommer aldrig säga till någon att det är det,

Det är inte bara att säga till någon– det är bara att börja äta rätt och träna rätt så får du ett resultat- för det är inte lika lätt för alla. Ibland behöver man en hjälpande hand som stöttar förstår och hjälper till.  Jag är otroligt glad att jag fick låna den handen av min PT.

Idag kan jag bara tacka för alla verktyg som jag fick för att börja min resa mot mitt mål.


Idag har jag en till hand som är otroligt viktigt för mig när det gäller min träning.

Angela Angela än en gång vill jag tacka för din proffsiga hjälp. Dit driv och engagemang Tack för all hjälp.


Som många andra har jag förebilder när det gäller saker här i livet och likadant när det gäller min träning. Det är Helt enkelt människor som ger mig inspiration energi och driv.

I senare blogginlägg kommer jag kort presentera mina förebilder när det gäller träning.

Mina förebilder inom träning är bla

Sara Bäckman´PT

Jessica Westergård

Gunilla Stripple min Kusin

Angela Olofsson PT


Ne nu ska jag till Dr

Over And Out



Av Maria Sanchez - 5 oktober 2012 11:56

Hej igen.

I förgår fick kroppen vila ifrån styrketräningen det behövde den verkligen. Har känt mig seg lite sliten och rätt trött den sista tiden. Så på vilodagen blev det bara konditions träning 2 km på 9 min och 30 sekunder, det börjar ta sig =)


LITE FUNDERINGAR

Jag tycker själv att jag är en rätt ödmjuk och förstående människa, jag hjälper ofta andra när dom behöver min hjälp, ställer upp skjutsar lyssnar och anpassar mig efter andra för jag gillar att hjälpa till när jag kan. Tyvärr tror jag också att det är därför jag har svårt att hantera människor som inte alls är så. Man förväntar sig liksom ett svar eller ett vänligt ord eller en reaktion men man får inget tillbaka. Själv ger man ofta väldigt mycket till andra men man får ofta väldigt lite tillbaka.



Ödmjukhet ärlighet och respekt är tre ord som är väldigt viktiga för mig. Jag hoppas att jag bemöter dom flesta så även om jag också kan vara en skitstövel men oftast är det befogat då.

Som sagt igen är perfekt men alla kan vi försöka vara bra medmänniskor.



När det gäller min träning försöker jag hjälpa mina kompisar som vill komma igång och träna, peppar dom, jag tränar gärna med dom och hjälper till så gott jag kan. Jag sitter inte på jätte mycket kunskap utan lär mig själv just nu ”hur” man styrke tränar. Jag är glad att jag har människor omkring mig som lär mig ”rätt”. Jag måste tacka Angela Olofsson extra mycket som kommer med tips idéer och hjälper mig när jag behöver hjälp samt besvarar alla mina frågor ang min träning. Tack för allt stöd och all proffsig hjälp som du ger mig Angela den är ovärderlig och jag är så tacksam för all hjälp.


 Photo: Börjar med att väcka kroppen med 70kg - benpass på gymmet.. Sen skogen med hundarna <3

Träning

Nu är jag inne på vecka 2 med det nya träningsprogrammet som jag fick av Angela, ett program där jag ju kör så tungt jag kan men med få repetitioner. Det är riktigt kul måste jag säga =) Har dock sådan grym träningsvärk idag från gårdagens ryggpass att jag helst skulle vilja lägga mig ner och börja grina ;)

Nu tar jag 80 kg i marklyft och nu är det ”bara” 20 kg kvar till drömvikten.

Efter dom här tre veckorna återgår jag till mitt andra träningsschema som min PT Sarah gjort det ska bli intressant att se hur kroppen reagerar då. Kul att experimentera med kroppen och se vad den klarar av.

 Photo: Det har hänt lite på 6 månader :)

Over And Out

Av Maria Sanchez - 1 oktober 2012 12:56

Hej.


Vad fort tiden springer iväg.

Det är redan oktober och nu har jag kört mitt träningsschema och mat schema i 6 månader.

Ibland är det riktigt svårt att se om man verkligen har åstadkommit något under dom här månaderna.

Framför allt när man är inne i en jobbig period och i mitt fall handlar alla jobbiga perioder om mat, träningen har aldrig varit något problem.


Men visst har det hänt en hel del saker med min kropp, även om det är mycket kvar som ska formas om från fett till muskler så är jag en bra bit på väg. Människor som jag inte har träffat på länge är dom som reagerar mest och får mig att vakna till och inse att jag faktiskt har åstadkommit något.

Även Människor på gymmet har kommit fram och påpekat att det verkligen har skett en förändring med min kropp. Det är riktigt kul =)

   

Från bild 1 till bild 2 är det 3 månader

och det har hänt lite



Den senaste tiden har jag verkligen tagit åt mig och njutit av den 6 månader långa resan som jag har gjort,

Något som jag har varit väldigt dålig på att göra., jag har mest fokuserat på den långa resan som jag har kvar istället för att faktiskt se vad jag har åstadkommit. Jag fungerar tyvärr så det är så mycket lättare att fokusera på allt det dåliga allt fusk allt fett som är kvar alla muskler som jag inte ha och hur svag jag är mm.

Så just nu är jag inne i en period då det känns rätt bra =) fokus på allt som jag har åstadkommit och fokus på det bra. Jag har helt enkelt stannat upp och njuter av nuet. Sen är det inte alls säkert att jag känner så här om några dagar men nu ska jag njuta.

 

En trött arm efter ett tungt pass



Mat:

Jag och maten har fått en helt ny relation, prestationsångesten när det gäller maten är inte alls lika jobbig, idag kan jag fuska med gott samvete utan att jag mår jätte dåligt. För mina fusk är långt ifrån hur det såg ut för 6 månader sedan. Idag kan ett fusk bestå av tex torkad frukt, eller en smörgås. Mina fusk skulle aldrig bestå av godis kakor chips ostbågar paj eller liknande.

Och dagar då jag fuskar vet jag att jag tex har rört på mig extra mycket tex fotbollsträning.

För två veckor sedan när jag hade 5 dagar då jag fick äta hur och vad jag ville åt jag frukost två dagar och naturgodis en dag annars följde jag schemat även dom dagarna.. Den veckan tränade jag extra mycket cardio, två dagar var jag ute och sprang för att se om jag klarade av att springa milen. Den bästa tiden blev 54 min och 10 sekunder,


Träning.

Jag älskar att träna, passen då kroppen är totalt slut efteråt är helt underbara. När armarna är stenhårda och skakar för att dom är så trött är den bästa känslan. Just nu är jag inne i en tre veckors period då jag lyfter så tungt som möjligt. Få repetitioner men tyngre. Det är riktigt kul att se hur pass tungt jag klarar av att lyfta.

Jag har under denna vecka lyckas slå mitt rekord i marklyft så nu är rekordet på 80kg samt bänkpress som jag nu tar 40 kgx6 x4.

När dom här tre veckorna är slut återgår jag till mitt vanliga schema.

Men det är kul att få pressa sig själv till att lyfta tungt samt att chocka kroppen.


Skadan i axlarna hänger med och i två dagar har dom varit extra jävliga men dom bra dagarna är bättre än dom dåliga =)


Fotbollen kör jag fortfarande och det är kul att se att det går att lära gamla hundar att sitta =) även här utvecklas jag och för första gången så spelar jag en hel del som utespelare =)

Även om det är fruktansvärt kul att få sträcka ut sig och slänga sig efter bollarna.


Just nu värker kroppen av all träning men det är en skön värk och jag njuter av den.

Over And out

/ Maria

Ovido - Quiz & Flashcards