smarren

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

En resa som aldrig tar slut....

Av Maria Sanchez - 22 oktober 2014 21:28

En resa som aldrig tar slut.

   

Min träningsresa börjar så smått i mars 2012. Att jag valde att börja denna resa var för att jag redan hade lyckats gå ner över 25 kg men ”sambo livet” gjorde tyvärr så att jag sakta men säkert började gå upp i vikt igen. (skönt att kunna skylla ifrån sig att man går upp vikt haha allt är Tommys fel) Först gick jag upp 5 kg sen 10kg och det var då jag började bli rädd för att bli sådär stor igen.



Jag började träna på gym och började äta enligt schema (diet). Under dom här 2 ½ åren har träningen och dieten blivit hårdare och striktare med tiden. Jag har gått på olika dieter allt ifrån ”tävlings diet” då jag lyckades gå ner till 53 kg. Under denna tid tränad jag 11-13 pass i veckan och det slet otroligt mycket både på kroppen och på psyket.


Under 6 månader levde jag på detta sätt och jag är otroligt stolt över att jag fixade det och blev själv väldigt förvånad över hur ”liten” jag lyckades bli.  Med liten menar jag självklart liten för att vara jag.. Att gå ifrån 80kg+ till 53 kg är en resa som har krävt en hel del i perioder ifrån mig själv. När det då står 53 kg på vågen kan jag inte mer än små le och känna mig lite stolt.


Under 2 år fick jag äran att ha Sarah Bäckman   som Coach- hon har lärt mig allt vad träning och dieter heter. Hon lärde mig även det stora i att våga tro på mig själv på gymmet, hon gav mig tron att jag faktiskt hade/har det som krävs för att både gå ner i vikt och att träna till sig muskler. Hon fanns vid min sida som ett otroligt stort stöd och för att vara helt ärlig hade jag aldrig fortsatt denna resa utan henne. Utan hennes stöd uppmuntran stora kunskap ödmjukhet och trygghet ” hade jag gett upp för längesedan.

Hon gav mig även det stora i när man tränar –hon fick mig att våga träna över min bekvämlighetszoon och kriga fast det gör ont.  Vilket även idag ger mig kraften att ALLTID slutföra det jag ska !!!!


Dom första 9 månaderna var målet att gå ner ca 10 kg.

I december 2012 bestämde jag tillsammans med Sarah att ta styrketräningen till nästa nivå- nu var det alltså på riktigt. Målet var nu att gå ner dom sista kilona men även att bygga muskler..


December 2012 till december 2013 lyckades jag faktisk bygga lite muskler och låg på en bra fett% och vikt.


Ifrån december 2013 till 9 maj 2014 gick jag på den hårdaste dieten och träningsformen och det var i maj 2014 som jag ställde mig på vågen och det stod 53,? Kg. Men detta innebar även att jag hade lyckats träna bort mina muskler som jag under året innan hade lyckats bygga upp. Alltså var jag rätt liten nu men ”utan” muskler.  Dessa 6 månader var tuffa och satte sina spår både psykiskt och fysiskt –


I maj 2014 var jag tvungen att sluta träna så hårt och så ofta- jag hade skadat mig under

hösten 2013 under en fotbollsmatch och var tvungen att genomgå en operation. Nu var jag alltså tvungen att ta det lite lugnare, Det kanske var bra både på ont och gott att jag var tvungen att operera foten.. Jag fick tid att tänka och fokusera på nästa mål.


 


Det finns inget som stoppar mig. En ny opererad fot vad är de? när man kan hoppa upp för backen med kryckor.


Nu FAN hade jag bevisat för mig själv att jag klarade av att leva så här strikt med mat och träning och vikt målet var nått sedan längesedan  :D Jag hade lyckats och jag var riktigt stolt trots att min fett% var högre under mättningen i maj 2014 än vad den var i oktober 2013.. Men vikten var låg och kläderna började rasa av mig…



I mars 2014 fick jag kontakt med Maria Hasselmark och ifrån maj 2014 fick jag den stora stora äran att ha kalla henne coach.  Samarbetet med Maria har inneburit nya mål att sikta emot. Prio 1 att bli starkare och gå upp i vikt. Redan efter 2 veckor med Maria började folk på gymmet fråga vad jag hade gjort :D Större och starkare har jag verkligen blivit och även tekniken i mycket har gått ifrån natt till dag.


 


Med hennes hjälp har jag lyckats slå mina PB i Chins, dipps curl bänk och benböj dom sakerna som jag fokuserar mest på just nu. Självklart har styrkan även förbättras i alla andra saker också..  Hon har fått mig att ta vikter som jag verkligen bara kunde drömma om tidigare.  Bara för att nämna några saker, Jag gick ifrån 50 kg i bänk till 60 bara över 1 pass, från 0 dipps till 16, ifrån 25 kg i benböj till 60 kg… 


     


Maria tog vid när jag verkligen behövde det som bäst då jag verkligen behövde stöd och hjälp i min fortsatta satsning. Jag hade så smått börjat fundera på att skit i allt som hette träning och diet men hon fick mig att våga fortsätta tro på mig själv. Hon är en otrolig ödmjuk människa med enorm kunskap inom både träning och mat. För mig är hon min stora stora stygghet i min nya satsning.. Jag finner en otrolig stor tillit till henne något som är både stort och viktigt då jag ”lever” träning och diet. Hon är den som förstår mig till 100% i känslor och tankar runt ”detta liv” som ingen annan i min omgivning gör. Jag är otroligt tacksam för att jag får ha Maria som coach det är en ära att få jobbar med ett proffs och jag ser fram emot min satsning mot mina nya mål, även om den för tillfälligt är lite tuff, men om det är något jag har lärt mig under min resa är det att den går upp och ner. Men att i slutändan är allt värt de :D Jag vet vad jag vill och jag vet vad som krävs- hårt hårt jobb då jag är miiiiiiil ifrån ens att vara i närheten av mitt nya mål.

MEN ! Jag har ett mål och jag ska dit :D


Nu fortsätter min resa :D


     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Sanchez - 1 juni 2015 16:20

Jag måste alltid ha stora och små delmål att sträva efter när jag tränar så att jag liksom vet vart jag ska och vart jag ska sikta.         I december 2014 satte jag ett nytt delmål. Delmålet var att nå en speciell fett%.   Tillsammans...

Av Maria Sanchez - 14 juni 2014 22:30

                          (Nöjd?)   Jag ser mitt liv flyga fram, Jag står i mitten och ser allt flyga fram med en rasande fart, jag hinner inte riktigt greppa eller förstå allt som rusar förbi. Jag kommer allt för ofta...

Av Maria Sanchez - 21 april 2014 10:35

      Efter 25 månader med träning och olika dieter tror jag det är dags att erkänna att det här inte är något jag ”bara” gör det här är en livsstil, det här är mitt liv. Du är mer än välkommen att vara en del av mitt liv, men tro i...

Av Maria Sanchez - 7 april 2014 22:40

        Under den senaste tiden har jag blivit mer och mer ifrågasatt när det handlar om min mat. Folk reagerar inte så jätte mycket på att jag tränar 11-13 pass i veckan utan det dom hakar upp sig på är mitt intag av mat eller som dom ser det mi...

Av Maria Sanchez - 24 november 2013 20:52

Success is not final, failure is not fatal, it is the courage to continue that counts. / Glöm aldrig de....   It WILL hurt
 It WILL take time
 It WILL require dedication.
 It WILL require will-power.
 You WILL ne...

Ovido - Quiz & Flashcards