smarren

Alla inlägg under november 2012

Av Maria Sanchez - 20 november 2012 12:23


Omslagsbild

Callisto   


Att träna eller inte.


Jag ser och hör ofta andra skriva eller prata om att man ska börjar träna man ska börja äta bättre man ska köpa träningskort mm. Efter det här man ska kommer alltid alla men, men jag har inte råd, men i morgon kan jag inte, men jag har ont, men jag är trött mm efter alla dom här men kommer alla om. Om jag inte hade haft barn om jag inte hade jobbat heltid om jag inte hade haft hundar om jag inte hade haft ont så skulle jag börja träna och äta bättre.


Jag köper faktiskt inte något utav dom här argumenten. Det är väldigt lätt för mig att sitta och skriva de absolut för jag har inga barn. För barn verkar vara den största anledningen till att inte kunna och till att inte ha tid med saker, men framför allt är barn en jätte bra ursäkt för att INTE behöva träna.


Men det är väl så vi människor fungera i det mesta även jag- man vill hitta massa ursäkter för allt man inte gör. Bestäm dig istället för vad det är DU VILL göra.

Vill du träna? Eller vill du inte träna?

Om svaret är JA så börja med att sätta tydliga mål


-          Hur ofta vill/kan jag träna

-          Varför vill jag träna? Gå ner i vikt? Bygga muskler? Få bättre kondition? mm

När du har bestämt dig för det gå då vidare med dina mål.


Om svaret är Nej så känns ingen stress och panik över det, det är dit val och ingen annans.


Men hur kan jag sitta och skriva att allt det här är så lätt

-          Att få och ha tid

-          Att ha råd

-          Mm

Och jag har ju faktiskt inga barn..


Sorry men jag har för många bra exempel på människor som lyckas och tar sig tid att träna trots barn trots skador trots jobb. Det gäller att hitta en träningsform som passar dig och din kropp


Låt mig presenter min kära kusin Gunilla. Jag är så imponerad av henne och hennes träning. För mig är hon en riktig förebild när det gäller träning.

 

Hur ofta tränar du?

Jag tränar oftast 5-6 pass i veckan samt 15-20 hemmastyrka bål/mage om dagen. Kör simning, löpning, spinning, funktionell styrka, Yoga, Zumba-lite beroende på säsong. Cykelpendlar fortfarande trots att det är nov. Kan bli 4 mil i veckan, mer under varmare månader då jag även cykeltränar utomhus.

Varför tränar du?

Tränar för hälsan på långsikt och kort. Sover bra, mindre sjuk, gott humör, sällan trött.

Tränar din man och om han gör det vad tränar han?


Johannes är jätteduktig cyklist men springer bra också. Han tränar också 5-6 pass i veckan. Spinning, löpning, styrkegympa.


Förutom all träning vill jag att ni lägger till att hon har 4 barn mellan 1-10, hon arbetar heltid som läkare + att jag vet att tre av barnen har massa aktiviteter varje vecka.

Jag kan inte bli mer än imponerad.

Och Människor undrar hur jag orkar med hundar träning jobb och hinna vara social.

Allt handlar klart och tydligt om att prioritera och planera.


Min kära kusin med sina fina barn.

Efter Malmö Triathlon, olympisk distans som hon deltog på 11 månader efter den yngste sonens födelse.



Sen menar jag inte att man behöver vara jätte extrem och träna så här mycket om man inte vill.

Jag tränar själv ca 8 pass i veckan + alla promenader. Du behöver inte börja där, börja där du vill och där det känns bra för dig.



I helgen var jag och körde ett pass med Angela som är PT.

Efter varje PT pass jag har varit på än så länge så är jag alltid lika lyrisk och så jäkla nöjd efteråt. Den känslan är bäst..

Tack Angela för min träningsvärk- den här värken är den bästa.

(Vi körde Bröst och triceps)

Alltid lika kul när någon kör skiten ur än och när man pressar sig till det yttersta

Tack Angela  

 



Over And Out

Av Maria Sanchez - 19 november 2012 00:10

rPhoto: Pass 2 på gymmet är avklarat: Cardio stod på schemat- men va fan har hänt med konditionen ?!? Krigade mig i alla fall igenom passet trots att jag tänkte ge upp..


Träning:

Jag tycker att jag stundtals känner mig starkare och ser något tajtare ut men andra dagar undrar jag vad jag sysslar med för jag ser och känner inget resultat alls.

Men så är det väl med allt vi gör, vissa dagar känns helt enkelt väldigt bra medans andra dagar känns rätt tunga och jobbiga.


Lördagen den 17/11 var i alla fall en riktigt bra träningsdag.

Ben och cardio stod på schemat.

I april 2012 fick jag prova på marklyft för första gången tillsammans med min PT Sarah.

Det är Otroligt viktigt med rätt teknik när man utför marklyft- så först fokus på tekniken och sen lägger man på vikter.

Jag minns inte exakt hur många repetitioner vi körde men jag minns att jag fick börja med att lyfta 40 kgx10 x? vi nötte väldigt mycket teknik allt för att jag skulle lära mig rätt teknik för att inte skada mig själv. från 40 kg gick vi sedan vidare till 45x10x? och jag kommer ihåg att det kändes bra och inte allt för tungt. sen lades det på 50kg men där klarade jag bara runt 8 repetitioner. Så maxvikten blev 50kg.

Marklyt lades sedan till på mitt träningsschema. Men eftersom det är otroligt viktig att man gör rätt så fick jag instruktioner om att ligga kvar på 40 kg och nötta teknik dom första veckorna.

Eftersom jag har ALLA mina träningspass uppskrivna ser jag i mina anteckningar att jag tränade marklyft själv för förstagången den

23/4

40kgx12x4

Det är riktigt kul att kunna följa sin utveckling,

Här kommer mitt marklyfts schema från den 23/maj då vikten var 40kg max 50 tills idag då vikterna ligger runt 70kg och maxvikten och mitt PB är 100 kg


Datum

Vikt

Antal repetitioner/set

23/4

40kg

12x4



13/5



40kg / 50 kg



12x4/ x4



21/5

45kg/ 40kg

12x3/ x12



28/6 Började jag köra pyramid i marklyft.

Det körde jag fram tills den 22/8. Det var under den   här perioden jag märkte att jag kunde lägga på mer och mer vikter. Sista   gången jag körde maklyt i den här pyramiden tog jag 77,5 kgx1 som max

Alltså mitt PB var 77,5 kg



30kgx12

40kgx10

45kgx8

50kgx6

55kgx4

57,5x2

60kgx1

55kgx4

50kgx6

40kgx8


28/9 Gick jag in på ett nytt träningsprogram. Maxstyrka Då såg pyramiden ut så här.

Det körde jag fram tills 19/10

mitt PB låg nu på 80kgx1

60kgx6

65kgx5

67,5kgx4

70kgx3

72,2kgx2

77,5kgx1

80kgx1

72,5kgx2

70kgx3

67,5kgx4

65kgx5

60kgx6




19/10 gick jag över på ett nytt träningsschema, det   är det schemat jag kör idag- första gången jag körde marklyft på det schemat   såg marklyften ut så här.



60kgx5

62,5kgx5

62,5kgx5

62,5kgx5

70kgx5


26/10

tog jag 80 kgx1

PB 80kg




4/11



slog jag till med ett PB på 87,5


13/11

Ökade jag mitt PB till 95kg


17/11

70kgx5

70kgx5

70kgx5

70kgx5

70kgx5

100kgx1

Nytt PB 100 härliga kg





100 kg yaaa


Jag började alltså på 40kg den 23/5 PB 50kg

fram tills idag 7 månader senare då mitt PB är 100kg. En ökning med 50kg.

Kanske inte mycket i mångas ögon men mycket för mig   

Känslan att lyfta 100kg var helt underbar och som tur va så var Pernilla med mig på gymmet den dag och lyckades få med lyftet på bild.

Under dom här 7 månaderna har jag ju även lyckas lyfta tyngre och öka vikter i alla andra övningar också. =)


Lite kort om mina marklyft. Nu är målet att lyfta 100kgx2-3 innan året är slut.


Envishet målmedvetenhet och fokus ger resultat.


Vad har du för mål med din träning?

Vad vill du uppnå?


Jag har mål och jag vet vad jag vill uppnå.

Over and Out





Av Maria Sanchez - 8 november 2012 09:34



Vissa dagar känns formen bra  

Andra dagar känns den helt världelöst


Nu har det snart gått två veckor sedan jag och två andra tjejer började en liten hård satsning.

Från och med 29/10 till och med 23/12 ska vi se vad vi kan lyckas göra med våra kroppar?

Vi har alla mätt höft, mage lår och armar och räknat ut våran höftkvot. Målet är nu att försöka förbättra dessa siffror. Vi är tre tjejer i olika åldrar som tränar på helt olika sätt och har tre helt olika mål med våran träning. Väldigt intressant att se vad träning och rätt mat kan göra med våra kroppar.


I mitt fall var siffrorna inte alls roliga, Min höftkvot är för hög- Men nu jäklar ska den minska. Och i december hoppas jag på att siffrorna har minskat runt mage lår och höft men armarna får gärna fortsätta växa =).


 

       Kvinnors midja-höftkvot bör ligga under 0,8

        

       Mäns midja-höftkvot bör ligga under 1,0

 


 



I veckan var jag i kontakt med min PT Sarah hon la till extra cardio för att jag ska förbränna ännu mera.

Hon gav mig även de här citatet


abs are not made in the gym they are made in the kitchen.

Typiskt


Det är otroligt givande att vara I kontakt med Sarah som verkligen vet vad hon pratar om. Bara vetskapen av att hon finns brukar räcka.


TRÄNING

Träningen rullar på och jag är nu inne i period 5 av 8. Jag känner mig starkare och utmanar mig själv rätt ofta på gymmet.

Här om veckan körde jag marklyft och målet var att öka mitt PB med 2.5 kg.

Vikten innan var 85 kg och jag hade det rätt tufft med den vikten.

Men varför inte köra på. Så ja la på vikterna och konstigt nog kändes den här vikten lättare än 85kg.




Kroppen är dock sliten – axlarna som faktiskt har varit bra i några veckor börjar kännas igen och förra onsdagen på fotbollsträningen lyckades jag knäcka till skuldran, vilken jävla värk, den går inte att beskriva men det kändes som att ha nackspärr fast i hela höger skuldra. Första natten var hemsk jag klarade inte ens av att lyfta på huvudet från kudden så den natten blev de ingen sömn.

Men envis som man är jobbar man ändå på, men det blev ingen träning den dagen.

Så här en vecka senare har jag fortfarande värk i skuldran men inte alls på samma sätt, men den känns och är fruktansvärt irriterande.


Jag kör fortfarande fotboll 1 dag i veckan och det känns som om man är barn på nytt, det är så kul att en gammal tant mig fortfarande kan lära sig nya saker, helt otroligt.

Numera spelar jag nästan bara ute ;)


Maten rullar på och det känns även bra på den fronten, mitt förhållande till maten är mycket bättre, jag börjar helt enkelt hitta en balans mellan mat träning vila och att må bra.


Men jag säger som alltid jag har en lång resa kvar innan jag ens närmar mig mina mål.

Men resan har börjat och fy fan vilken känsla att veta att man är på G.


Gå nu ut och kör hårt.

Bara du vill så kan du också ändra på dit liv.

Våga satsa

Våga tro

Våga ge dig ut i det okända.

För mig var allt med träning och gym jätte läskigt i början,

-ska jag ställa mig bredvid dom där vältränade människorna på gymmet?

Bara känslan att gå in på gymmet i början var jobbig.


Men jag tog steget ut och lärde mig sakta men säker att lära känna den nya värden.

Nu är det din tur att våga ändra på det du vill ändra i dit liv

Over And Out

/ Maria

 


Ovido - Quiz & Flashcards